Амарант – забравената суперхрана!Той е най-добрата алтернатива за хората с непоносимост към глутен

Време е на трапезата ви да се върне забравената суперхрана от миналото – амарантът.

Култивирано е заради хранителните му свойства още преди 8000 години. Родината му е Южна Америка и е било основна храна за древните цивилизации на ацтеките, инките и маите. В България амарантът е познат под името щир и куча лобода и впечатлява с красивите си цветове. Името на растението амарант означава ‘’никога неувяхващо’’ и му е дадено от древните гърци.

Амарантът е изключително полезен

Той съдържа витамините A,B1, B2,B3, B5, B6, B9, B12, C, D, E, K, PP, следните микроелементи – мед, желязо, цинк, магнезии,фосфор, калий, натрий, йод, селен, германий, полифеноли и флаваноиди, 11% сквален, който спира възпроизводството на ракови клетки,полезни вещества- лизин, каротин, белтък, мазнини, антиоксиданти, естествен антибиотик.Отварата от цветовете на амаранта повишава имунитета на организма, извлича от него всички шлаки, възстановява клетките на черния дроб, спира появата на ракови тумори, разтваря мазнините и помага за бързото отслабване. Амарантът възстановява работата на щитовидната жлеза и на органите с вътрешна секреция. Семената и листата на амаранта съдържат около 30% повече протеини от овеса и ориза. Според този показател той е два пъти по-полезен от соята и пшеницата.

Амарантът е най-добрата алтернатива за хората с непоносимост към глутен

Листата на амаранта се използват в салати, а цветовете като подправка към месни и рибни ястия. От цветовете варят компоти и също ги добавят във виното или коктейлите. От листата се приготвя вкусно сладко, особенно ако му добавите и лимон.

Редовната консумация на амарант води до понижаване на холестерoла и захара в кръвта и подпомага заздравяването на стените на кръвносните съдове, нормализира работата на пикочо-половата система, блготворно влиe на сърцето и артериалното кръвно налягане, успокоява аритмията и тахикардията.

Рецепти с амарант

Направете си пуканки – в нагорещена тенджерка изсипвате 1 с. л. амарант и разбърквате с дървена лъжица, докато семената се разпукат.

Добавете амарант към смутитата си, за да увеличите съдържанието на фибри и протеини.

Използвайте амарант в различни ястия като заместител на тестени изделия, ориз или кус-кус.

Добавете го в супи или яхнии, за да сгъстите консистенцията.

Направете си здравословна зърнена закуска, като комбинирате амарант с плодове, ядки и канела. Можете да го консумирате сварен или изпукан.

Или просто следвайте любимите си рецепти за печива, но заменете пшеничното брашно с амарант.

 

Ако ви харесва нашата публикация може да я споделите в: